Thursday 21 July 2011

Sekatan di Minda Kita

Hello semua! Kali ni ape yg saya nk cakap lebih bersifat curiosity dan harap anda dapat beri pendapat dan buah fikiran anda pasal topik ni. Isunye pasal MEDIA MASSA. Ok, d question is : "Benarkah drama/filem or any medium of mass media boleh mengubah / mempengaruhi perspektif atau kepercayaan kita pada sesuatu benda?"



Ada permintaan utk menghalang tayangan drama tahajjud cinta (Saya tk malu untuk mengaku yang saya menonton drama Melayu.Saya pon tonton drama korea, series inggeris or mane2 rancangan yg berjaya menarik minat saya. Otak sy tidak terhad pada "produk melayu tk bermutu". tengok dulu baru judge.tk rugi pape pon.mase je la kot). Ok menurut mereka yang membantah ni, katenye menyampaikn mesej buruk pd institusi pendidikan pondok (sbb watak ustaz yg amek kesempatan kt pelajar ppuan -klise but shit happens) dan sbb fazura yg belaja kat luar negara pulang berpurdah n ada ijazah shariah law instead of civil law yang mummy modern dia mintak.


Ini bukanla situasi pertama yang melibatkan beberapa individual yg butthurt n menghalang sesuatu bende. banyak dah. tapi cuba kita fikir.. kalau ade 10 ustaz tk semuanya muslim sejati.mcm perbincangan sebelumnye tak semua yg kita harapkan sempurna. Kalau benar institusi pondok di Malaysia tak sbegitu, kenape mesti thses individuals naik marah dan nak berhentikan tayangan hanya kerana TAKUT drama tersebut beri gambaran buruk. benar ke ada mak bapak yang akan kata "oh semalam sy tgk tahajjud cinta. ada ustaz ni jahat miang. jgn hantar anak kita ke skola pondok, ye bang?" .

Saya rase  ibu bapa di Malaysia, walaupon serendah mane level of education. setiap ibu bape pasti nk yg terbaik.walaupon silap langkah terhantar anak ke skolah yg salah, mane2 ibu bape pasti akan bertindak cepat utk perbaiki. So kenape kita viewers dilabel sbg penonton yg tk intelektual.. yang tidak boleh bezakan yg benar n yg salah? adakah ibu bape kat msia ni terlampau bodoh smpai terpengaruh dgn impak drama? atau adakah anda sbg pelajar uni bole terpengaruh dn menganggap institusi pondok bawa impak negatif dan org yg belaja di luar negara tu baik..commonla!

anda patot tonton dulu cerita tu.. tgk penghabisannye.. kalau ada pengajaran kita amek..kalau tkde pengajaran.. SO WHAT? ianya hanya hiburan di televisyen .. selagi tayangannya tak semurah dan sejelik karya GAMBIT SAIFULLAH..

viewers today are not that stupid. Institusi pendidikan pondok adalah sistem pendidikan yg mulia yang membimbing mereka yg pilih utk mengabdikan diri sepenuhnye kepada allah. THATS IT.

d moral of d story bukanla pasal cite tahajjud cinta..hahha sory la dah mumble.. what im trying to say is...Cubala kita jgn terlampau ada sekatan minda terhadap semua bende. apa shj usaha yg nk dibuat ada saje nk dikomplen... ada je nk dibantah.... beri laluan dulu... blueghhhh ...~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...