Monday 1 August 2011

Ingat lagi Kenangan Ramadhan Masa Kecik2 ?

Hello hello~! Hari ni nk ajak korang mengimbau masa lampau (eceh cam dah tua sgt je kan)..Sifat semula jadi anak kelahiran Julai yang suke mengenang masa lalu (tanye Dr Fadzilah Kamsah).. 

mama: ala, kite puasa skng bukan rase sgt pon..alih2 dah buka
me: ha'ah memang pon.. tp snanye sbb kita da tua la ma..
mama: nape pulak?
me: ye la kalau kita bebudak mesti rasa lama, rase lapa, rase nk mkn mcm2... kita dah tua :(

Haha... banyak snanye kenangan seronok bile bepuase masa kecik2 dulu.. bila ingat balik rase bodoh gile


1. Puasa tak bole telan ayer lior, BATAL! 

Kahkahkahak.. kalau la betul pose tkleh telan lior,,rasenye mmg 16 tahun aku pose (start 7 thn) mmg tk penah sah! ... paling geram bile:
me: weh bole ke telan air lior?
member: bole a.. sape bgtawu kau tkle telan?
me: oo ok.. (sambil telan air lior)
member dan sekutu : haaaaaa...haaaa tk puase! telan air lior! batal!!

ceh... kalaula aku tawu time tu..mmg tk batal pon..dah lame aku sepak sesekor...(yg pasti aku pon ade wat yg same kat org lain..LOL)


2. Berebut nk buktikan orang lain tk puase/ terbatal puasa

Aku pon tatau ape ke he nye sedap no nk wat org batal pose.. hahah.. tp selalu bile member yg suke masok pensel dlm mulot... suke korek idong.. antara yg slalu jadik mangsa.. pastu bile da kena ejek satu kelas..mesti nanges.. dulu aku ada sorang classmate name Hariz.. org selalu tanak duk sblah de.. sbb de suke no masokkan barang dlm mulot..pebende tah sedap no.. pastu aku ni lucky sgt asek dpt je seat sblah de.. sudahnye kn.. selalu je ;

me: riz... pinjam pemadam ko?
hariz: nah (lepas dah bekas de geget..n org blakang wat muke "bluekk" tp tanak gtawu aku)
me; riz.. bak sini pensel aku tadi..
hariz: nah... (lepas dah isap bontot pensel.. n cam biase org blakang "bluekk" tp ttp tanak gtaw aku)

so tiap kali pose ... ayat aku yg lazim "haaa..haaa...batal..masok bende dlm mulot..abes kau"


3. Mandi lame2

Hiahahha.. helah paling LAME masa kekecik hingusan.. kehkehkeh..sambil menyelam kita minum ayer.. minum air paip sedap in d world la time tuh.. tp jgn minum air paip skng eh.. kang sakit perot aku tanak tanggung..kualiti air tak bagus..


4. Seronok sgt nk bg orang lain tergoda

Kalau tk puase mesti saje saje nk bg org lain tergoda.. penah skali aku masok wad..sbb demam.. smpai skng aku terpk.. apela motip aku minum air depan kawan2 yg dtg melawat..semate-mate nk seronok.."ha ha ha..aku tak puase ari ni"... padahal kat sepital..bukan bes mane pon.. sengal....


5. Mintak reward tuk sehari bepose

kecik2 otak dah ka-ching ka-ching.. maaa... ley tk kalau sehari pose dpt singget.. ? oh pasal ni.. aku suke tul cara upin ipin tu bg nasihat kat bebudak jgn pose sbb duit raye.. bangga ngn kejayaan las copaque sbb bejaya hasilkan animasi yg superb n tk bosan cam upin ipin..

6. Tengok jam setiap masa

Mesti mak aku dulu bosan tiap kali kena jawab.. "maaa,,,lambat lagi ke?" .. ma: jap je lagi.. ... tak smpai 10 minit tanye lagi.. "maaa... lame lagi ke?"... bila dah buka pose plak lega rase dah abes.. tp... bile pk pose tu sebulan dem.. "ala.. ada agi 20 lebih ari.. bole ke ni?"....


Well.. im sure u guys ada mcm2 lagi kenangan zaman kecik2 kan? harap2 bile aku dah jadi seorang parent nanti ..aku mampu pupuk rase semangat pada anak2 aku untuk berpuase and excited menanti ramadhan and aidilfitri..insyaallah...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...